Robotyka
Innowacyjny program zajęć z robotyki dla uczniów
Szkoły Podstawowej nr 2 w Opatowie.
Zajęcia są prowadzone przez : Joannę Bińczak, Anetę Partykę oraz Annę Maluszczak.
-
Założenia ogólne:
- Adresatem innowacji pedagogicznej są uczniowie klas 2a, 2b,3a, 3b
- Zajęcia są realizowane w wymiarze 1 godziny, naprzemiennie dla grup z podanych klas.
- Czas poświęcony na daną jednostkę tematyczną będzie uzależniony od potrzeb i możliwości uczniów.
-
Cele innowacji:
- Rozwijanie motoryki małej i nauka zasad mechaniki.
- Twórcze planowanie, rozwój kreatywności i wyobraźni przestrzennej.
- Rozwój zdolności koncentracji i organizacji miejsca pracy.
- Nauka komunikacji i osiągania kompromisu przy pracy zespołowej.
- Kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków oraz rozwiązywania postawionych problemów.
- Ujawnienie zainteresowań i kształtowanie uzdolnień uczniów.
-
Formy pracy:
- Indywidualna, grupowa, międzygrupowa.
- Uczniowie tworzą grupy trzyosobowe.
- Nauczyciel ukierunkowuje pracę, udziela wskazówek i koordynuje pracę grupy.
-
Metody pracy:
- Podająca (pogadanka, dyskusja).
- Problemowa (STEAM - nauczanie przez doświadczanie, dedukcję i rozwiązywanie problemów).
-
Cele szczegółowe:
- Poznanie podstaw robotyki i programowania.
- Tworzenie prostych konstrukcji z klocków LEGO
- Programowanie robotów za pomocą graficznego interfejsu.
- Rozwiązywanie zadań i problemów związanych z robotyką.
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i kreatywnego myślenia.
Ten program ma na celu nie tylko naukę technicznych aspektów robotyki, ale także rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, współpracy i kreatywności. Dzięki niemu uczniowie będą mogli odkryć fascynujący świat nowoczesnych technologii i stać się małymi konstruktorami i programistami.
-
Podstawy robotyki i programowania:
- Wprowadzenie do pojęć związanych z robotyką.
- Poznanie różnych rodzajów robotów.
- Tworzenie prostych konstrukcji z klocków LEGO .
- Programowanie robotów za pomocą graficznego interfejsu.
-
Zadania praktyczne:
- Budowanie i programowanie robota, aby pokonał przeszkody na trasie.
- Projektowanie i budowanie własnych modeli robotów.
- Rozwiązywanie problemów związanych z ruchem, czujnikami i programowaniem.
-
Kreatywne wyzwania:
- Stworzenie robota, który potrafi wykonać określone zadanie (np. przetransportować małą kulę z jednego miejsca do drugiego).
- Zaprojektowanie własnej gry lub zabawy z wykorzystaniem robotów.
-
Współpraca i komunikacja:
- Praca w grupach nad projektami.
- Dzielenie się pomysłami i rozwiązaniami.
- Rozwijanie umiejętności komunikacji i współpracy.
-
Eksperymentowanie:
- Testowanie różnych konstrukcji i programów.
- Modyfikowanie istniejących rozwiązań.