Pedagog szkolny - Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Partyzantów Ziemi Opatowskiej w Opatowie

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Dwójka

Budynek szkoły

Pedagog szkolny

Gabinet Pedagoga

 

Informacje ogólne

mgr Monika Łasak : pedagog szkolny- pedagog specjalny- terapeuta pedagogiczny

Godziny pracy pedagoga szkolnego

Poniedziałek: 9:30-10:30
Wtorek: 13:30-14:30
Piątek:  11:30-12:30

 

 

Godziny pracy pedagoga specjalnego

Środa: 9:30-11:30
Czwartek: 12:30-13:30

 

Kontakt
Tel.: (0 15)  8 682 702 wew. 23
Gabinet 7
email:
monika-lasak@wp.pl

 .......................................................................................................................................................

 

 

 

 

...................................................................................................................................................

 


Szanowni Państwo,

Centrum Rozwoju Lokalnego wspólnie z psycholog Liwowską serdecznie zapraszają do obejrzenia najnowszego filmu edukacyjnego dla rodziców pn. "Rozwój dziecka". Film powstał w ramach cyklu "CRL uczy rodziców".

Link do filmu: https://youtu.be/Eao2j4IoKPg

 

Dzień Dobrych Uczynków

 

 Dzień Dobrych Uczynków 2020 - internetowy kalendarz Kalbi

 

Dobro powraca, dobre uczynki są jak bumerang.

 

Benjamin Franklin: „Kiedy jesteś dobry dla innych, najlepszy jesteś dla siebie.”

 

19 maja obchodzimy Dzień Dobrych Uczynków czyli święto społecznych i bezinteresownych działań. Jest to świetna okazja, aby przypomnieć sobie o tych, którzy potrzebują pomocy lub zarazić pomaganiem innych W tym roku szkolnym nasza szkoła  przystąpiło po raz pierwszy do Dnia Dobrych Uczynków pod  przewodnim hasłem  "dobre uczynki dla ludzi, zwierząt i środowiska.  W tym celu zachęcamy wszystkich uczniów naszej szkoły do zapoznania się z książką pani Joanny Krzyżanek: „Dobre uczynki Cecylki Knedelek” z  której można dowiedzieć  się, jak można zrobić komuś miłą niespodziankę lub pomóc i pozostać anonimowym.  Dla jednych pomocą będzie przeprowadzenie staruszkę  na drugi koniec ulicy, dla drugich zrobienie zakupów, dla trzecich wyprowadzenie psa ze schroniska na spacer. Niewątpliwie w każdym przypadku będzie to dobry uczynek. Trudno się z tym nie zgodzić.

.......................................................

SafeNetKids
Pani Joanna Bińczak Dyrektor Szkoły zaprasza wszystkich rodziców, uczniów i nauczycieli do zapoznania się z treściami filmików nt. bezpieczeństwa w sieci
 i zagrożeń w cyberprzestrzeni.

https://www.youtube.com/channel/UCmGcuGwWnbeD4Vkxm8inrVQ?fbclid=IwAR3Kjay-Yl6cZvqzP8rmEvVtDHC4eTZDvKN0WFNlZ3njBRQDSD2zUVnepU8


1)Pierwszy z serii czterech filmików opowiadających o bezpieczeństwie w sieci najmłodszych (ale nie tylko!). W tym odcinku skupimy się na temacie wszechobecnej Cyberprzemocy - opowiemy czym ona jest, jak się przed nią chronić i co zrobić, jeśli już zostaniemy nią dotknięci.
https://www.youtube.com/watch?v=fvAmt9IZf2c&t=34s

2)Drugi z serii czterech filmików opowiadających o bezpieczeństwie w sieci najmłodszych (ale nie tylko!). W tym odcinku skupimy się na temacie Bezpieczeństwa danych - opowiemy czym są nasze prywatne dane, jakich informacji nie powinniśmy udostępniać innym i dlaczego oraz co powinniśmy zrobić, aby nasze dane pozostały bezpieczne.
https://www.youtube.com/watch?v=vFgoVMzd0ss&t=42s

3)Trzeci z serii czterech filmików opowiadających o bezpieczeństwie w sieci najmłodszych (ale nie tylko!). W tym odcinku skupimy się na temacie udostępniania naszych zdjęć w Internecie - opowiemy, jakie zdjęcia mogą być publicznie umieszczane w sieci, czym grozi nam nieprzestrzeganie kilku prostych zasad oraz poruszymy temat praw autorskich.https://www.youtube.com/watch?v=y0wp3iYypa0&t=11s

4)Ostatni z serii czterech filmików opowiadających o bezpieczeństwie w sieci najmłodszych (ale nie tylko!). W tym odcinku rozszerzymy treści już omówione w odcinku o cyberprzemocy, czyli jak sobie z nią radzić. Pokażemy na kilku realnych przykładach, jak możemy rozwiązać niektóre trudne sytuacje, z którymi każdy z nas spotyka się na co dzień.https://www.youtube.com/watch?v=Rt2c3YXHX_k

 

ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI - KONKURS

 

 

            22 kwietnia 2020 roku obchodzimy 50 rocznicę Dnia Ziemi (ang. Earth Day) nazywaną również Światowym i Międzynarodowym Dniem Ziemi.Został on wypromowany przez amerykańskiego polityka i działacza na rzecz ochrony środowiska Gaylorda Nelsona. W tym dniu corocznie wiosną prowadzone są akcje, które mają na celu promowanie
i uświadamianie postaw ekologicznych oraz przedstawianie skutków ingerowania
w środowisko naturalne i cały ekosystem.Wpływ ludzi na przyrodę ma bardzo duże znaczenie dla całej planety, ponieważ swoimi właściwymi postawami ekologicznymi możemy oddziaływać m.in. na stan, jakość i poziom powietrza, wód powierzchniowych, ekosystemu roślinnego i zwierzęcego czyupraw rolniczych i sadowniczych.
            Warto też zaznajomić się ze zjawiskami, które są konsekwencją niszczenia środowiska tj. globalne ocieplenie, dziura ozonowa, smog, kwaśne deszcze, a także wszelkie zanieczyszczenia powietrza, wody lub gruntu.         

            Z okazji Dnia Ziemi proponuję zabawę w formie interaktywnego QUIZU z zakresu ochrony przyrody, zagrożeń i działań proekologicznych. Jest to krótki sprawdzian wiedzy,
a także świetne uzupełnienie wiadomości w formie quizu online.

1) Ochrona przyrody w Polsce część 1        
http://www.zyraffa.pl/quizy/kat/ekologia/ochrona_przyrody.html
2) Ochrona przyrody w Polsce część 2        
http://www.zyraffa.pl/quizy/kat/ekologia/ochrona_przyrody_1.html
3) Ziemia – nasz wspólny dom         
http://www.zyraffa.pl/quizy/kat/ekologia/ziemia_nasza_planeta.html

 

            Ponadto druga propozycją jest konkurs na najlepszą pracę plastyczną, którego zwycięzcy (trzy najlepsze prace) zostaną nagrodzeni odpowiednią oceną z przedmiotu przyrody, geografii oraz wysoką oceną z zachowania. Tematem przewodnim pracy powinno być hasło „Nasza planeta Ziemia”. Prace plastyczne mogą być dowolnej wielkości lub kształtu, również materiały do niej wykorzystane nie są ograniczone (kredki, farby, ołówki, mazaki, plastelina, pastele, bibuła kolorowa, gazety itp.)      
            Forma pracy do wyboru: plakat (format A3), rysunek, wydzieranka, wyklejanka, zawieszka na sznurku, figurka z masy solnej czy globus z gazet.     
Pomysły można zaczerpnąć również z poniższej strony:     
http://dziecieceinspiracje.pl/2020/04/dzien-ziemi-12-pomyslow-na-prace-plastyczne-dla-dzieci.html
Inspiracje plastyczne mogą dotyczyć na przykład:  
1) zachowań proekologicznych:       
a) segregowanie śmieci (np. wskazanie jakie konkretne śmieci wyrzucamy do żółtych, niebieskich i zielonych kontenerów, wyrzucanie baterii do specjalnych pojemników);       
b) oszczędzanie wody (myjąc zęby zakręcamy wodę w kranie) oraz prądu i światła (urządzenia, których nie używamy można wyłączyć aby nie pobierały prądu);
2)  ukazanie jak wygląda czysta i niezaśmiecona planeta (żywe zielone i niebieskie kolory)
w porównaniu do brudnej, zanieczyszczonej (ciemna, szara, chora)          
3) praca na temat zanieczyszczenia rzek, jezior lub oceanów, jak cierpią zwierzęta lądowe, morskie kiedy nie dbamy o środowisko

 

 

 

Zdjęcia prac można przesyłać na mojego e-maila: quesasal5@gmail.com do 17 maja.

 

 

 

                                                                                                                      Pedagog,
                                                                                                                      Monika Łasak

 

Bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu?
Porady dla rodziców

Sygnały ostrzegawcze, które świadczą  o pojawieniu się ryzyka szkodliwego, prowadzącego do uzależnienia, korzystania z komputera i Internetu:

  • zainteresowanie Internetem nie kończy się z chwilą odłączenia od sieci (dziecko wraca do niego myślami, zastanawia się, co się dzieje w sieci podczas jego nieobecności)
  • utrata kontroli nad ilością czasu spędzanego przed komputerem
  • podejmowanie wielokrotnych nieudanych prób kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu
  • zaniedbywanie codziennych obowiązków, nauki
  • popadanie w konflikty z najbliższymi
  • zmienność nastrojów uzależniona od rytmu korzystania z komputera i Internetu (zadowolenie podczas korzystania, niepokój i rozdrażnienie w sytuacji konieczności przerwania korzystania z Internetu)
  • korzystanie z komputera i sieci pomimo doświadczania jego szkodliwych następstw

Zagrożenia w Internecie:

Happy Slapping – to umieszczanie w sieci zdjęć lub filmów z ludźmi, którzy znajdują się w trudnych dla siebie sytuacjach bez ich zgody lub nawet wbrew ich woli. Mogą to być sytuacje upokorzenia, przemocy.

Cyberbullying (cyberprzemoc) – to stosowanie przemocy wobec ludzi, głównie przy użyciu Internetu, m.in.: groźby, szantaż, nękanie za pośrednictwem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających i obraźliwych informacji, zdjęć, filmów w Internecie, podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli w sieci. Do cyberprzemocy wykorzystywane są głównie poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne.

Cyberstalking – to używanie Internetu i mediów elektronicznych do nękania drugiej osoby, np. poprzez pisanie za pomocą komunikatorów, wysyłanie niechcianych wiadomości e-mail, rozsyłanie korespondencji do losowych adresatów  w imieniu osoby nękanej oraz wbrew jej woli, zamieszczenie  komentarzy na forach internetowych. Wiadomości mogą mieć formę pogróżek, fałszywych oskarżeń, seksualnych propozycji. Cyberstalking przejawia się również w podszywaniu się pod nękaną osobę, w nielegalnym monitoringu oraz w gromadzeniu informacji o osobie, które mają posłużyć do jej dręczenia.

Rodzicu, poznaj podstawowe zasady BHP korzystania z komputera i Internetu!

  1. Przyjrzyj się, w jako sposób dziecko korzysta  z sieci – jakie lub oglądać strony, jakie wybiera gry, ile czasu poświęca na przebywanie z komputerem, jakie ujawnia emocje, jak się zachowuje, kiedy musi zakończyć swój pobyt w Internecie.
  2. Zapoznaj się z treścią gier, w jakie gra Twoje dziecko (kieruj się oznaczeniami PEGI umieszczonymi na opakowaniu. Możesz skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie www.pegi.info.pl).
  3. Zainstaluj w komputerze dziecka programy kontroli rodzicielskiej.
  4. Ustal  zasady korzystania z komputera i Internetu.
  5. Porozmawiaj z dzieckiem o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w Internecie. Źródłem wiedzy na temat są: www.sieciaki.plwww.safeintermet.plwww.dzieckowsieci.plwww.kidprotect.pl.
  6. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji wyczytywanych w sieci.
  7. Zapoznaj dziecko z etykietą – kodeksem dobrego zachowania w Internecie (www.sieciaki.pl).
  8. Ustal ramy czasowe spędzania dziecka przy komputerze (1-2 godziny dziennie, z przerwami). Nie przedłużaj wyznaczonego czasu.
  9. Bądź konsekwentny i stosuj zasadę: najpierw obowiązki, potem przyjemności.
  10. Zachęcaj dziecko do innych form spędzania wolnego czasu.

Programy kontroli rodzicielskiej

Beniamin – blokuje strony niepożądane (np. erotyczne) i te ze słowami – kluczami, które przekierowują do  stron o nieodpowiednich treściach. Przy pomocy programu można stworzyć białą i czarną listę stron, a więc stron do których dziecko będzie miało dostęp i do tych dla niego niedostępnych.

Ochraniacz – blokuje nieodpowiedni czaty i inne aplikacje.

Amadeusz – blokuje nieodpowiednie czaty i inne aplikacje, szczególnie wyczulony jest na ochronę przed pedofilami i sektami. Ma wbudowaną funkcję zapamiętywania i przechowywania korespondencji, komunikatorów i edytorów tekstowych. Wyposażony jest w system czasowych ograniczeń dostępu do komputera, Internetu stosownie do wieku dziecka i dni tygodnia.

Alladyn – bezpieczna przeglądarka dla dzieci, która zawiera przeznaczone dla nich domeny. Program jest wyposażony w listę stron podzieloną tematycznie. Zawiera funkcję ogranicznika czasowego.

System PEGI
PEGI (Pan – European Game Information) – to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier opracowany po to, aby chronić dzieci i młodzież przed dostępem do treści nieodpowiednich dla ich wieku. W ramach PEGI stosowanych jest 5 oznaczeń: PEGI3, PEGI 7, PEGI 12, PEGI16, PEGI18. Numery oznaczają kategorie wiekowe.

PEGI 3 gry zawierają treści, co do których nie ma żadnych ograniczeń (bezpieczne dla dziecka)
PEGI 7 gry, które zawierają dźwięki lub sceny, które mogą przestraszyć dziecko,  nie powinny jednak wywrzeć negatywnego wpływu na jego psychikę
PEGI 12 w grze występują elementy przemocy, dopuszczalna jest także nagość i nieliczne wulgaryzmy
PEGI 16 gra zawiera treści, w których występuje przemoc lub aktywność seksualna jak w rzeczywistości
PEGI 18 gra przeznaczona tylko i wyłącznie dla dorosłych

Gdzie szukać pomocy:

Jeżeli niepokoi Cię zachowanie nastolatka skontaktuj się z helpline.org.pl pod bezpłatnym numerem telefonu 800 100 100 czynnym od poniedziałku do piątku w godz. 11.00 – 17.00 lub przez e-mail: helpline@helpline.org.pl. Tutaj pomoc mogą uzyskać młodzi internauci, ich rodzice oraz profesjonaliści. Więcej informacji na stronie: www.helpline.org.pl

Strony internetowe na których znajdują się informacje o tym, jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w Internecie:

www.dyzurnet.pl (dla rodziców, profesjonalistów)
www.sieciaki.pl (dla dzieci, młodzieży, rodziców, profesjonalistów)
www.safeinternet.pl (dla profesjonalistów, rodziców)
www.safeinternet.org (dla dzieci, młodzieży, dorosłych)

 

Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?

 Poniższe opracowanie ma na celu przybliżyć Państwu zasady, które w takich rozmowach mogą okazać się pomocne.

 

Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci na temat sytuacji związanej z koronawirusem?

  1. Dajmy sobie czas, nie musimy znać odpowiedzi na wszystkie pytania i udzielać jej od razu.
  2. Mówmy prawdę dostosowaną do wieku rozwojowego dziecka. W przypadku dzieci młodszych wystarczą

Artykuły

  • Warsztaty Zdrowego Odżywiania

    W ostatnich spotkaniach edukacyjno-profilaktycznych wzięły udział klasy 2a i 2b wraz z wychowawcami:
    p. M. Skwirowską i p. M. Masternak.
    Każda z klas zaprezentowała się w wybranym kolorze, czego przykładem są liczne zdjęcia w naszej galerii.
    Był to doskonały sposób na naukę przez zabawę, który rozwija umiejętności praktyczne, promuje zdrowe nawyki żywieniowe, a także kształtuje umiejętności społeczne i kreatywność.
    Czytaj Więcej o: Warsztaty Zdrowego Odżywiania
  • Kreatywne warsztaty

    W warsztatach profilaktyczno-edukacyjnych dot. zdrowego odżywiania wzięły udział kasy: 3b i 2c nauczania wczesnoszkolnego. Spotkania z pedagogiem i pielęgniarką szkolną miały za zadanie pokazać dzieciom dobre wzorce i kształtować ich zdrowe nawyki żywieniowe. Uczniowie poznawali rodzime smaki poprzez zabawę.

    Czytaj Więcej o: Kreatywne warsztaty