Robotyka - Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Partyzantów Ziemi Opatowskiej w Opatowie

Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Partyzantów Ziemi Opatowskiej w Opatowie

Robotyka

Innowacyjny program zajęć z robotyki dla uczniów

Szkoły Podstawowej nr 2 w Opatowie. 

 

Zajęcia są prowadzone przez : Joannę Bińczak, Anetę Partykę oraz Annę Maluszczak.

  1. Założenia ogólne:

    • Adresatem innowacji pedagogicznej są uczniowie klas 2a, 2b,3a, 3b
    • Zajęcia są realizowane w  wymiarze 1 godziny, naprzemiennie dla grup z podanych klas.
    • Czas poświęcony na daną jednostkę tematyczną będzie uzależniony od potrzeb i możliwości uczniów.
  2. Cele innowacji:

    • Rozwijanie motoryki małej i nauka zasad mechaniki.
    • Twórcze planowanie, rozwój kreatywności i wyobraźni przestrzennej.
    • Rozwój zdolności koncentracji i organizacji miejsca pracy.
    • Nauka komunikacji i osiągania kompromisu przy pracy zespołowej.
    • Kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków oraz rozwiązywania postawionych problemów.
    • Ujawnienie zainteresowań i kształtowanie uzdolnień uczniów.
  3. Formy pracy:

    • Indywidualna, grupowa, międzygrupowa.
    • Uczniowie tworzą grupy trzyosobowe.
    • Nauczyciel ukierunkowuje pracę, udziela wskazówek i koordynuje pracę grupy.
  4. Metody pracy:

    • Podająca (pogadanka, dyskusja).
    • Problemowa (STEAM - nauczanie przez doświadczanie, dedukcję i rozwiązywanie problemów).
  5. Cele szczegółowe:

    • Poznanie podstaw robotyki i programowania.
    • Tworzenie prostych konstrukcji z klocków LEGO 
    • Programowanie robotów za pomocą graficznego interfejsu.
    • Rozwiązywanie zadań i problemów związanych z robotyką.
    • Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i kreatywnego myślenia.

Ten program ma na celu nie tylko naukę technicznych aspektów robotyki, ale także rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, współpracy i kreatywności. Dzięki niemu uczniowie będą mogli odkryć fascynujący świat nowoczesnych technologii i stać się małymi konstruktorami i programistami.

  1. Podstawy robotyki i programowania:

    • Wprowadzenie do pojęć związanych z robotyką.
    • Poznanie różnych rodzajów robotów.
    • Tworzenie prostych konstrukcji z klocków LEGO .
    • Programowanie robotów za pomocą graficznego interfejsu.
  2. Zadania praktyczne:

    • Budowanie i programowanie robota, aby pokonał przeszkody na trasie.
    • Projektowanie i budowanie własnych modeli robotów.
    • Rozwiązywanie problemów związanych z ruchem, czujnikami i programowaniem.
  3. Kreatywne wyzwania:

    • Stworzenie robota, który potrafi wykonać określone zadanie (np. przetransportować małą kulę z jednego miejsca do drugiego).
    • Zaprojektowanie własnej gry lub zabawy z wykorzystaniem robotów.
  4. Współpraca i komunikacja:

    • Praca w grupach nad projektami.
    • Dzielenie się pomysłami i rozwiązaniami.
    • Rozwijanie umiejętności komunikacji i współpracy.
  5. Eksperymentowanie:

    • Testowanie różnych konstrukcji i programów.
    • Modyfikowanie istniejących rozwiązań.